Kahve Fiyatlarındaki Artış ve Tüketimdeki Yükseliş

Kahve Fiyatlarındaki Artış

Dünya genelinde yaşanan El Nino hava olayları ve iklim değişikliği, kahve gibi yumuşak emtiaların fiyatlarını artırmaya devam ediyor. Türkiye’de kahve fiyatları, global piyasalardaki artışın yanı sıra döviz kurlarındaki etkiyle yıl başından bu yana kahve zincirlerinde %30’a varan bir artış gösterdi. Büyük boy bir filtre kahvenin ortalama fiyatı 80 liraya yükseldi. Bu artışa rağmen kahve tüketimi her geçen gün artış gösteriyor. Bu yılın ilk iki ayında kahve ithalatı %5.9 artarak 16 bin 140 tona ulaştı ve 67.7 milyon dolarlık bir ödeme yapıldı. Aynı dönemde kahve ihracatı ise %39.2 artışla 802 tona karşılık 6.9 milyon dolarlık ihracat gerçekleşti. 2023 yılında kahve ithalatının %16.8 artışla 99 bin 854 tona yükseldiği ve 437 milyon dolarlık ödeme yapıldığı görüldü.

Tüketimdeki Artış ve Etkileri

Gastronomi Yazarı ve Kahve Danışmanı Cenk R. Girginol’a göre, ekonomik zorluklar ve alım gücündeki düşüş, insanları sosyal aktiviteler aramaya yönlendirerek kafelerde vakit geçirmeyi artırmıştır. Kahve çeşitliliği, lezzet standartlarının yükselmesi ve zengin menülerin oluşturulması da tüketimdeki artışı desteklemektedir. Türkiye’de kişi başı kahve tüketimi şu anda yaklaşık 1,5 kilogram seviyesindedir. Soğuk kahveler, kahvenin sadece kış aylarında değil yıl boyunca tercih edilmesini sağlamaktadır. Tüketimdeki artışın ithalat rakamlarına yansıdığı gözlemlenmektedir. Türk kahvesi başı çekerken, filtre kahve, cappuccino ve latte gibi sütlü ve aromalı kahveler de popülerdir.

Girginol’a göre, kahve fiyatlarındaki artışın nedenleri arasında döviz kurlarındaki dalgalanmalar, genel gider artışları, kargo maliyetlerindeki yükseliş ve personel maliyetlerindeki artışlar bulunmaktadır. Bu unsurların doğrudan kahve fiyatlarına yansıdığı belirtilmektedir.

Türkiye pazarının yatırım potansiyeli olduğunu belirten Girginol, yerli ve yabancı markaların Türkiye’ye yatırım yapmaya devam edeceğini ifade etmiştir. Yerli kahve zincirlerinin yurt dışında da yayılmasıyla kahve ve Türk lezzetlerinin uluslararası alanda tanıtılmasının pazarın büyümesine katkı sağlayabileceğini vurgulamaktadır.